Intro

Welcome and Welcome! DinetFM is an Internet Radio Station broadcasting live music with 24kbps mono and Online 24 hours a day. Listeners can request the song via this blog and DJ will get the request directly.

DinetFM Live



[ Status Song ] [ Get The Player ]

Request

Lagu mana layak jadi juara AJL 2007/2008

Banyak persepsi yang mengatakan bahawa salah satu lagu nyanyian Faizal Tahir iaitu Cuba ataupun Sampai Ke Syurga yang berada dalam kategori balada bakal dinobatkan sebagai Juara AJL22 kerana dia adalah artis di bawah label Monkey Bone iaitu anak syarikat Media Prima.

Atas sebab itu, ada pihak mendakwa TV3 selaku penganjur pertandingan mungkin mempunyai agenda tertentu untuk memberikan kemenangan buat Faizal. Namun hakikatnya, kalau dilihat dari sudut yang lain, kedua-dua lagu ciptaan Audi Mok dan Faizal Tahir itu sememangnya mempunyai kekuatan tersendiri untuk menang.


Cuba memiliki kekuatan liriknya kerana ia menampilkan luahan hati seorang lelaki apabila seseorang yang disayangi tidak mampu mendengar apa yang ingin disuarakannya sedangkan dia sentiasa berada di sisi gadis itu saat diperlukan.


Lagu yang turut dilihat bersaing hebat bagi kategori yang sama adalah Lagu Kita ciptaan dan nyanyia Aizat. Lagu ini dilihat mempunyai potensi yang cukup tinggi kerana ia mewakili lagu yang pendengar hari ini mahukan.


Lagu lain yang berada dalam kategori balada iaitu Hanya Di Mercu, Bila Naik Saksi dan Dingin adalah jenis lagu yang telah biasa kita dengar sebelum ini.


Banyak juga yang menganggap Estranged menerusi lagu Yang Pernah akan mengulangi semula kejayaan seperti mana Itu Kamu sebagai Juara Lagu dan juara kategori Pop Rock.


Perkara itu tidak mustahil berlaku kerana lagu tersebut mempunyai komposisi yang mantap dari sudut melodi serta liriknya. Namun Estranged juga perlu berdepan dengan Kalis Rindu (Aidit Alfian/Ad Samad) nyanyian Elyana.


Lagu yang berentak retro dan penuh attitude ini disifatkan mampu memberikan kejutan yang cukup besar buat Estranged berbanding Lagu Untukmu, Aku Stacy dan Bukan Di Sini yang mempunyai sedikit kekurangan dari segi kekuatan melodi atau pun lirik mereka.


Bagaimana pula dengan kategori Etnik Kreatif? Ketiga-tiga lagu yang dipertandingkan dalam kategori ini iaitu Doa Dalam Lagu, Dusta Berkalang serta Persoalan Cinta tidak mempunyai kriteria yang kuat sebagai juara.


Bagi kategori Vokal Terbaik, peluang yang besar terletak pada Faizal Tahir, Aizat, Elyana dan Stacy. Namun, peserta yang lain juga mampu membuat kejutan mereka terutama penyanyi senior kita, Ziana Zain.


Begitu juga dengan kategori, Persembahan Terbaik siapa tahu ia mungkin milik peserta dari kategori Elyana atau Stacy.


SENARAI LAGU BERTANDING


Balada

- Sampai Syurga/ Faizal Tahir (Audi Mok & Faizal Tahir)
- Bila Nak Saksi / Spider (Tam Spider & Loloq)
- Hanya Di Mercu/ Ayu OIAM (Aubrey Suwito & Habsah Hassan)
- Cuba / Faizal Tahir (Audi Mok & Faizal Tahir)
- Lagu Kita/ Aizat (Aizat)
- Dingin/ Ziana Zain (Azlan Abu Hassan & Azalea)


Pop Rock

- Kalis Rindu/ Elyana (Aidit Alfian & Ad Samad)
- Lagu Untukmu / Meet Uncle Hussain (Taja, Tass, Lan & Taja, Tass)
- Yang Pernah/ Estranged (Estranged)
- Aku Stacy/ Stacy (Intan Norul Azlin & Inton Norul Azlin/ Layla Ismail)
- Bukan Di Sini/ Sofaz (Zimi & Aremeer/One)


Etnik Kreatif

- Doa Dalam Lagu/ Zahid dan Heliza (Ajai & Loloq)
- Dusta Berkalang/ Aiman (Hafiz Hamidun & Ahmad Fedtri Yahya)
- Persoalan Cinta/ Farawahida (Julfekar & Ku Seman/ Izza Rosley)

No comments:

 

Copyright By  © DiNeTFM Da Blog: Lagu mana layak jadi juara AJL 2007/2008 | Original Design by NTLN @ 2008 | Modified By iEn a.k.a muncet

Back to TOP