Intro

Welcome and Welcome! DinetFM is an Internet Radio Station broadcasting live music with 24kbps mono and Online 24 hours a day. Listeners can request the song via this blog and DJ will get the request directly.

DinetFM Live



[ Status Song ] [ Get The Player ]

Request

Polar Perubahan Anugerah Juara Lagu

KUALA LUMPUR, 16 JAN 2008: Banyak perubahan yang telah tercetus dalam Anugerah Juara Lagu (AJL) sejak beberapa tahun kebelakangan ini.
Nama-nama besar seperti seperti M Nasir, Adnan Abu Hassan, Saari Amri, Fauzi Marzuki, Azmeer, LY, Helen Yap, Johan Nawawi, KRU, S Atan dan Pak Ngah nampaknya sudah semakin kurang menguasai pertandingan yang bertujuan mengangkat kualiti karya lagu dan lirik tempatan.

Sebaliknya, ia semakin banyak dimonopoli kebanyakan komposer serta penulis lirik muda dari kalangan generasi yang baru. Inilah polar perubahan yang dapat dilihat menerusi Malam Kemuncak Anugerah Juara Lagu Ke-22 (AJL22) yang bakal berlangsung Stadium Putra, Bukit Jalil, Ahad ini.
ntara wajah-wajah komposer dan penulis lirik baru yang muncul dalam AJL22 adalah Norul Intan Azlin dan Layla Ismail yang telah mencipta lagu untuk Stacy menerusi Aku Stacy, manakala Hafiz Hamidun Hamidun untuk Aiman menerusi Dusta Berkalang.

Bintang Akademi Fantasia 5, Aizat pula telah mencipta serta menulis sendiri lirik lagunya, Lagu Kita. Begitu juga dengan Faizal Tahir yang telah menulis sendiri lirik lagu bagi kedua-dua lagunya, Cuba dan Sampai Syurga.

Dalam pada itu, Estranged yang sebelum ini telah mencetuskan kejutan apabila menjadi band muzik Indie pertama memenangi AJL tahun lalu, telah muncul kembali dengan karya baru ciptaan mereka, Yang Pernah.

Tidak terkecuali Zimi, Aremeer dan One daripada Sofaz menerusi Bukan Di Sini serta Taja, Tass dan Lan daripada Meet Uncle Hussein yang buat pertama kalinya mempertaruhkan lagu ciptaan mereka, Lagu Untukmu. Sebelum ini, lagu ciptaan Taja dan Tass, Janjiku nyanyian Sofaz telah berjaya melangkah ke peringkat pertandingan AJL21.

Komposer serta penulis lirik baru yang telah sekian lama dikenali seperti Audi Mok, Tam Spider serta Ahmad Fedtri Yahya pula terus memberi saingan kepada AJL22. Manakala, komposer atau pun penulis lirik senior yang masih lagi berjuang adalah Azlan Abu Hassan, Eddie Hamid, Aidit Alfian, Julfekar, Ajai, Habsah Hassan, Loloq, Azalea, Ad Samad serta Ku Seman.

Perubahan yang berlaku dalam AJL22 boleh disifatkan sebagai menarik kerana sedar atau tidak, ia sebenarnya telah mencetuskan satu evolusi di dalam perkembangan muzik tanah air. Evolusinya adalah masyarakat mahupun sesuatu yang segar dan baru daripada karyawan generasi muda.

No comments:

 

Copyright By  © DiNeTFM Da Blog: Polar Perubahan Anugerah Juara Lagu | Original Design by NTLN @ 2008 | Modified By iEn a.k.a muncet

Back to TOP